Wednesday 4 March 2015

13 TIPS MENGATUR WAKTU HARIAN KITA

Banyak istilah waktu digunakan dalam pepatah masyarakat kita. Ada yang mengatakan bahawa WAKTU adalah WANG, waktu itu ibarat PEDANG. Waktu itu ibarat INTAN PERMATA. Dan banyak lagi istilah lainnya.

Dalam islam waktu adalah peluang yang diberikan Allah SWT, untuk digunakan dengan sebaik mungkin. Kerana ianya hanya datang sekali sahaja. Waktu yang lain mungkin sudah lain.

Jika kita ingin membuat perubahan nyata dalam hidup kita. Maka harus terlebih dahulu memulai dengan belajar bagaimana secara efisyen mengelola waktu dalam hidup kita. Siapa pun yang mengetahui bagaimana mengelola waktu, akan juga mengetahui bagaimana mengelola hidup. 

Mengatur waktu yang baik adalah tentang keutamaan yang tepat, baru setelah itu tercipta pengurusan yang tepat untuk hidup kita. Kualiti hidup kita tergantung pada pengurusan waktu dan bukan oleh jumlah energi yang kita habiskan pada apa yang kita lakukan.

Apakah kita selalu merasa kehabisan waktu dan kita tidak dapat melakukan apa yang dijadualkan?

Apakah kita selalu merasa bahwa kita tidak memiliki cukup waktu untuk diri sendiri?

Apakah kita merasa bahwa kita hidup dan bekerja di lingkungan yang penuh tekanan tanpa hasil yang positif?

Jika jawapan untuk salah satu pertanyaan di atas adalah YA, maka sudah saatnya untuk mengubah hidup kita dan mulai menghabiskan waktu dengan bijaksana dan efisyen. Sebab semua manusia akan rugi jika tidak menggunakan waktu dengan sebaik mungkin. Allah SWT berfirman dalam surah al-'Asr 1-3 yg bermaksud:
ِ
(1) Demi Masa.
(2) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.
(3) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Oleh kerana itu untuk mengatur masa dalam hidup kita ada beberapa tips untuk dijadikan panduan. 
ٍ
1. Senaraikan daftar hal-hal yang harus kita lakukan pada hari itu. Hal ini bertujuan agar tidak ada yang tercicir jadual yang perlu dilakukan pada hari itu. 

2. Buat rencana (SMART ). Dahulukan pekerjaan yang penting terlebih dahulu, belakangkan pekerjaan yang kurang penting. Seperti melakukan ibadah kepada Allah SWT lebih penting segala-galanya dari semua pekerjaan yang kita lakukan. jangan dahulukan pekerjaan dunia dengan mengenepikan pekerjaan akhirat. Kerana ianya hanya pekerjaan yang sia-sia di mata Allah SWT. 

3. Belajarlah untuk mengatur prioriti. Dengan menilai dari beberapa sudut pandang kepentingan. Seperti kepentingan agama, kepentingan orang lain, kepentingan bersama. 

4. Wakilkan kepada orang lain jika kita tidak mampu melaksanakan sendiri. Dengan mendelegasikan kepada orang lain untuk melakukannya. 

5. Jangan takut untuk mengatakan ‘TIDAK’ jika kita tidak mampu untuk melakukannya yang terbaik. Jika pekerjaan itu tidak mampu melakukannya. Maka katakan tidak kepada orang lain jika kita tidak boleh untuk melakukan pekerjaan tersebut. 

6. Membahagi tugas yang panjang/besar dalam kegiatan yang lebih kecil, dengan melaksanakan pekerjaan yang dapat dilakukan sekali harung dalam satu masa.

7. Melakukan suatu pekerjaan memerlukan waktu untuk menyelesaikannya. Oleh kerana itu target satu pekerjaan dengan waktu yang tertentu.

8. Kenali waktu di mana kita lebih produktif. Misalnya waktu pagi atau waktu dalam keadaan kita tengah semangat bekerja. Jangan melakukan sesuatu yang kita tengah malas untuk melakukannya. 

9. Cubalah untuk tidak menunda hal-hal untuk dikerjakan pada hari kemudian. Berusahalah untuk melakukan pekerjaan segera yang mungkin.

10. Hindari hal-hal yang dapat mengalihkan perhatian kita dalam pekerjaan. Maksudnya adalah, jika kita melakukan suatu pekerjaan, elakkan melakukan pekerjaan yang lain yang akan mengganggu pekerjaan yang utama.

11. Jangan lupa diri kita sendiri. Peruntukkan masa untuk diri kita sendiri. Jangan sampai pekerjaan yang dilakukan sampai melupakan kebersihan, kesihatan diri.

12. Menganalisa di mana kita menghabiskan waktu kita.
Cuba kita amati apa pekerjaan yang memerlukan masa yag panjang untuk kita kurangkan masa tersebut, bila perlu.

13. Selalu rencanakan waktu untuk kegiatan tak terduga. Dalam melakukan suatu pekerjaan peruntukkan masa untuk sesuatu pekerjaan yang tidak terduga. Hal ini bertujuan agar pekerjaan yang lain tidak terjejas. 

Mudah-Mudahan waktu yang kita miliki dapat dimanfaatkan pada perkara yang positif yang dapat membawa manfaat bersama dalam kehidupan kita. Aamiinn Ya Robbal 'Aalamiin !!!!!

Wallahu A'lam

Panjang-panjangkan pada sahabat lain walau sepotong ayat walaupun hanya sekilas pandang….

Jazakumullahu khairanjaza’..
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam

sumber: GroupWhatsapp